Cukrzyca ciążowa

Cukrzyca ciążowa, czyli GDM oznacza przejściowe pogorszenie metabolizmu glukozy (cukru) w organizmie pojawiające się w czasie ciąży. „Przejściowe”, bo oznacza, że w większości przypadków mija po porodzie.

Pamiętaj cukrzyca ciążowa to nie wyrok. Z chwila rozpoznania cukrzycy ciążowej wdraża się leczenie, którego celem jest uzyskanie prawidłowych stężeń glukozy we krwi matki. Na tę terapię składają się:

  • dieta dopasowana indywidualnie do chorej
  • aktywność fizyczna dostosowana do okresu ciąży, wieku i możliwości ciężarnej
  • insulinoterapia
  • codzienna kontrola poziomu cukru we krwi
  • okresowe badanie moczu w kierunku ciał ketonowych
  • kontrola przyrostu masy ciała, ciśnienia tętniczego i schorzeń współistniejących

Moment ujawnienia się cukrzycy ma miejsce zazwyczaj w II lub III trymestrze, jednak pierwsze sygnały pojawiają się wcześniej. Badania krwi pod kątem poziomu glukozy wykonuje się w początkowym okresie ciąży. Nieprawidłowo podwyższony wynik oznaczenia może świadczyć o rozwijającej się cukrzycy ciężarnych. Odpowiednie postępowanie w sytuacji zagrożenia chorobą lub gdy cukrzyca została już zdiagnozowana może uchronić maluszka przed niebezpieczeństwem i częściowo złagodzić przebieg choroby. Otyłość, cukrzyca w rodzinie i duży przyrost masy ciała w pierwszym trymestrze zwiększają ryzyko zachorowania. Zaniedbanie diety, czyli kluczowego elementu walki z cukrzycą oraz utrzymujące się podwyższone poziomy glukozy we krwi sprzyjają występowaniu wad rozwojowych, hipoglikemii u noworodków, nadmiernej masy ciała dziecka a także cukrzycy w wieku dorosłym.

Przyszła mama, która boryka się z problemem cukrzycy powinna pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  1. Regularnie spożywać 5-6 niewielkich posiłków dziennie
  2. Wyeliminować z diety produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG>70)
  3. Wybierać produkty świeże, unikać żywności wysoko przetworzonej, zawierającej dodatek cukru i innych substancji dodatkowych
  4. Włączyć do diety tłuste ryby morskie bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3
  5. Przygotowywać dania lekkostrawne gotowane tradycyjnie lub na parze, duszone, pieczone w folii bez dodatku cukru
  6. Wybierać produkty będące źródłem pełnowartościowego białka
  7. Zastąpić tłuszcze zwierzęce olejami roślinnymi
  8. Zadbać o odpowiedni udział błonnika we krwi
  9. Wprowadzić do diety produkty bogate w węglowodany złożone charakteryzujące się niższym tempem trawienia i powolnym uwalnianiem glukozy we krwi
  10. Znacznie ograniczyć spożycie cukrów prostych, które są przyczyną nadmiernych skoków poziomu cukru we krwi